PR tweejarige HBO

Hoe leggen we uit dat onze twee-jarige AD-opleiding (melkveehouderij) aan Van Hall Larenstein een biologische en een gangbare variant heeft, zonder concurrent van elkaar te zijn? Daarnaast willen we deze unieke biologische variant meer bekendheid geven. Trynke, jij begrijpt deze materie, wil je ons helpen?
 

Vat de koe bij de horens

Erg leuk vond ik het om mee te werken aan het positioneren van deze nieuwe, tevens unieke tweejarige AD-HBO (Associate Degree), met nadruk op de PR van de biologische variant. Natuurinclusieve landbouw wordt steeds meer omarmt, maar gemeengoed is het nog niet. En dus de aanwas van nieuwe studenten ook (nog) niet. Mijn werd gevraagd na te denken over de communicatiestrategie van deze tweejarige opleiding. Uitdagingen daarbij: Hoe kies je positie voor biologische landbouw, naast de reguliere (gangbare) variant en de 4-jarige landbouwopleiding van dezelfde school? Uitkomsten van dit traject zijn:
  1. Een helder verhaal over de ambities, kansen en de positie van deze twee-jarige opleiding, zonder afbreuk te doen aan het gangbare landbouwverhaal, waar Van Hall Larenstein op basis van transitielandbouw een duidelijke visie over heeft. Het verhaal is doorgevoerd in de bestaande communicatiemiddelen als, flyer en beursmateriaal.
  2. Positionering van het verhaal met een onderscheidend concept, gericht op ambitieuze agrarische ondernemers. Zogenaamde ‘nieuwdenkers’ en ‘dwarsdoeners’ worden ze in de campagne genoemd. Met de slogan; ‘Vat nu de koe bij de horens!’ worden potentiele studenten getriggerd te kiezen voor de biologische koe (met horens).